Den digitale omstilling er også nået til Svane Shipping, og med en ny strategi i hånden er man i gang med en digitalisering af de manuelle arbejdsprocesser.

 

 

                                     

Som en del af vækststrategien hos Svane Shipping ville man gerne digitalisere familievirksomhedens manuelle arbejdsprocesser.

 

- Al den digitalisering er omgærdet af en form for mystik. Jeg tror, der er mange, der gerne vil i gang, men hvor starter man, hvad får man ud af det, hvad koster det, og hvem kontakter man, siger Jesper Hansson, direktør for Svane Shipping.

 

Kolding-virksomheden søgte EU-midler til projekter for digital omstilling og strategi og fik bevilget økonomisk støtte, hvorefter arbejdet omkring den digitale strategi gik i gang.  Virksomheden var i foråret 2019 klar til at finde den rette samarbejdspartner, og efter anbefaling endte valget på DIS.

 

- DIS har hjulpet os rigtig meget med at få vores medarbejdere med på idéen. Vi oplevede lidt intern modstand i forhold til den nye digitale retning, men vi kom godt fra start, og nu hvor vi har fået digitaliseret 50 procent af virksomheden, så har jeg ikke hørt nogen sige, at de hellere vil tilbage til det gamle setup. De manuelle arbejdsgange er blevet nemmere, da papirarbejdet nu foregår digitalt på en hvilken som helst enhed, uanset om man bruger en mobiltelefon, tablet, notebook eller en stationær PC, fortæller Jesper.

 

Giver store besparelser

DIS udarbejdede den totale digitaliseringsarkitektur indeholdende syv steps, hvor man besluttede, at den første digitale platform, der skulle udvikles, var en ‘digital indtjekning'.

 

Hos Svane Shipping bliver varerne primært leveret med skib og efterfølgende afhentet af lastbiler fra firmaets terminaler og pakhuse; sidstnævnte proces indebar indtil for ganske nyligt en del manuelt papirarbejde. Nu kan chaufførerne via deres telefoner, tablets eller computere selv indtaste og få informationer om deres laster. Efter implementering af den nye arbejdsproces er hver indtjekning blevet 10-15 minutter kortere - en stor økonomisk besparelse på årsplan både for shipping-virksomheden og for chauffører og kunder.

 

- Min klare anbefaling er at finde en god samarbejdspartner, som kan hjælpe dig i gang, så man som virksomhed står stærkere i den digitale fremtid. Vi tror på langvarige samarbejder, hvorfor vi også har valgt, at DIS skal færdiggøre de sidste steps i vores digitale strategi, siger Jesper.

 

For Svane Shipping har resultatet af digitaliseringen betydet bedre overblik, reduktion i ekspeditionstid, forhøjelse af sikkerhed, øget sporbarhed samt bedre økonomi i alle led.

 

Om Svane Shipping

Svane Shipping er totalleverandør af shippingydelser - fra befragtning og skibsklarering over stevedoring og terminalløsninger til spedition herunder toldbehandling. Familievirksomheden blev etableret i 1926 og er i dag en af Danmarks ældste shipping-virksomheder. Er stærkt forankret på Kolding Havn med cirka 63.000 m2 pakhuse og terminaler, samt cirka 10.000 m2 pakhuse på Køge Havn og har datterselskaber og associerede selskaber i England, Polen og Letland.

 

 

DIS